Як перевірити, чи дійсно готова дитина йти у перший клас?

Державні нормативи говорять про те, що дитина може йти до першого класу і в шість, і в сім років. Шкільний психолог може тільки рекомендувати, чи варто починати раннє навчання, чи краще подарувати малюкові ще один рік безтурботного дитинства. А ось вибір необхідно зробити батькам. Ось тут важливо зазначити, що про готовність дитини до навчання свідчать не вміння читати і рахувати, ці премудрості вона освоїть у першому класі, а психологічна і фізіологічна зрілість. Отже, на які важливі моменти необхідно звернути увагу батькам майбутніх першокласників?

Дуже часто шестирічки за рівнем свого психічного розвитку залишаються дошкільниками. У таких дітей домінує мимовільна пам’ять, при якій запам’ятовування будь-якої інформації відбувається без вольового зусилля і активної уваги. При цьому 6-річна дитина може займатися однією справою протягом 15 хвилин, а от подужати 45-хвилинний урок їй поки не під силу.

Батьки, які відправили дитину в перший клас, керуючись тільки рівнем її знань, дуже швидко можуть зіткнутися з досить неприємними побічними ефектами. В результаті високих психологічних, емоційних і фізичних навантажень малюк стає примхливим і некерованим. Можуть виникнути соматичні захворювання, найчастіше страждають верхні дихальні шляхи і шлунково-кишковий тракт.

Низькі оцінки, зауваження вчителя викликають у дитини тривогу, відчуття незаслуженої образи, в зв’язку з чим зникає бажання вчитися. У психологічному аспекті існує високий ризик формування стійкого негативного ставлення до всього, що пов’язано з процесом навчання. Відклавши вступ у школу на рік, можна уникнути багатьох проблем і адаптуватися до нового життя більш м’яко.

Важливі критерії готовності до школи

Існує кілька критеріїв, за якими лікарі, психологи і педіатри можуть визначити готовність дитини до школи. Однак оцінювати їх потрібно не окремо, а тільки в сукупності.

Фізіологічна готовність

З шести до семи років у дітей спостерігається напівзростовий стрибок. Пропорції тіла помітно змінюються, зокрема, істотно подовжуються кінцівки. Одночасно відбувається дозрівання нервової системи, формується здатність мозку швидко сприймати і обробляти інформацію. Тільки коли ці два процеси завершені, дитина готова до посидючої і тривалої роботи.

Зміна молочних зубів

З медичної точки зору, зміна зубів у дитини свідчить про те, що її кістки вже достатньо зміцнилися. А також про дозрівання кори головного мозку, яка відповідає за здатність утримувати тривалу увагу на предметі навчання. Поки кора головного мозку не досягне потрібного рівня розвитку, вимагати від дитини високого рівня уваги і посидючості марно, вона на це просто не здатна.

Мова дитини

Розвиток мови у дитини – ще один чинник, який говорить про готовність до навчання. Майбутній першокласник повинен вміти будувати речення з 5–7 слів і правильно їх вимовляти. Придумувати розповіді до картинки або на завдану тему. Такі навички допоможуть не тільки комунікувати з однолітками і вчителями, а й легко і зрозуміло висловлювати свої думки і почуття.

Розвиток пам’яті

Основа інтелекту кожної людини – пам’ять. Якщо дитина здатна без проблем запам’ятати 8–10 картинок, легко і точно переказує прослуханий текст, що складається з 4–5 речень, можна бути впевненим, що з освоєнням програми першого класу проблем не буде.

Психологічна зрілість

Цей критерій психологи визначають за допомогою дитячих малюнків. Існує взаємозв’язок між образотворчою діяльністю і психологічним розвитком. Наприклад, попросивши 3-річного малюка намалювати людину, ми побачимо «головоніжку», а у 5–6-річної дитини на зображенні людини вже присутні практично всі частини тіла. Якщо на малюнку малюка присутні дрібні деталі – вуха, волосся, ніс, одяг, це означає, що він готовий до навчання у школі.

І, головне, для майбутнього школяра дуже важлива підтримка близьких людей. Тому не скупіться на добрі слова, кажіть малюкові про те, що він найкращий і що у нього обов’язково все вийде. І тоді у дитини не залишиться приводів для страху.