Білл Гейтс, Енді Ворхол, Григорій Перельман (а також є думка, що і Марія Кюрі, Моцарт, Ван Гог) були аутистами. І вчені не заперечують, що часом наявність аутичних розладів може сприяти успіхам людини в певних галузях. Однак дослідження також показали, що 25-50% дітей з аутизмом мають проблеми з навчанням, розмовною мовою і протягом усього життя потребують допомоги і особливого догляду.
Аутизм – це порушення розвитку, яке зустрічається приблизно у 1% населення земної кулі. Це стан, який містить проблеми з навичками соціальної поведінки і спілкування, сенсорним сприйняттям, рухом і дрібною моторикою, мовою та інтелектуальними здібностями. Фахівці вважають більш правильним використовувати термін не «аутизм», а «розлад аутистичного спектру (РАС)». Адже існує широкий спектр симптомів і ступенів тяжкості, які дуже різняться від людини до людини.
У пошуках причини
У більшості випадків причина виникнення аутизму невідома. Можливо, що в цьому беруть участь як генетика, так і навколишнє середовище. Дослідження також спрямовані на вивчення відмінностей у структурі та функціях мозку, оскільки у людей з аутизмом мозок більше, і вони інакше обробляють інформацію. У 90-х роках минулого століття була популярною теорія про те, що РАС може спровокувати щеплення проти кору, краснухи та паротиту. Але пізніше ця думка була спростована. Деякі ліки, які жінки приймаю під час вагітності, можуть збільшити ризик аутизму, і це частіше відбувається при деяких генетичних синдромах. Однак крім цього знання обмежені.
Також відомо, що хлопчики схильні до набагато більшого ризику, ніж дівчатка, а у літніх батьків більше шансів мати дітей з аутизмом. Втім, ніхто не знає, чому.
Особливі симптоми
Симптоми аутизму зазвичай виявляються в ранньому дитячому віці – до 3 років. Вони містять порушення здатності спілкування, соціальних контактів і повторювані або обмежені дії. Це може (або не може) бути пов’язано з мовними затримками чи розумовою відсталістю. Ті, хто має РАС, часто демонструють нетипові реакції на сенсорні подразники, такі як незвичайна чутливість до світла, звуку, запаху, смаку. Вони можуть почати кричати або впадати в ступор навіть від тихого звуку або спалаху світла. До іншим загальних симптомів відносяться потреба у повторенні, занепокоєння і, в деяких випадках, дивовижні здібності у певних галузях (часто – в музиці та математиці).
При постановці діагнозу РАС лікарі завжди визначають функціональний рівень: 1 (високий рівень функціонування), 2 (середній) або 3 (низький), а також різні ступені тяжкості прояву симптомів.
З тяжкими формами аутизму дуже важко впоратися, оскільки вони можуть супроводжуватися агресивною поведінкою і комунікаційними проблемами. І з такими проявами можуть зіткнутися навіть люди з аутизмом високого функціонального рівня. Будь-який рівень функціональності може супроводжуватися розладами психічного здоров’я, такими як неспокій, нав’язлива поведінка, серйозна сенсорна дисфункція, депресія.
Важливо знати, що аутизм не є ані психічним захворюванням, ані станом, який погіршується з часом. Навпаки, при інтенсивному лікуванні його можна навчитися контролювати і полегшувати симптоми.
Ознаки наявності у дітей розладів аутистичного спектру |
|
Як діагностують аутизм
Діагноз РАС ґрунтується на спостереженні та психологічному тестуванні дитини. Ті, хто страждає на аутизм, можуть мати розумову відсталість, різні розлади поведінки, проблеми зі слухом, що є також симптомами низки інших хвороб. Тому якщо є підозри на аутизм у дитини, то необхідне підтвердження діагнозу декількома фахівцями. Тестування на аутизм складається зі співбесіди, спостереження і оцінки психолога, педіатра, дитячого невролога. Скринінг може містити тести IQ, оцінку розвитку мови, перевірку слуху і зору, спеціальні анкети з аутизму і багато іншого.
Точний діагноз і рання діагностика призводять до більш успішної корекції цього стану в процесі лікування.
Чи можна ці розлади лікувати?
Лікування аутизму містить інтенсивну поведінкову, розвиваючу, мовну і трудову терапію. Основний її напрямок – освітній. Це навчання тих, хто має РАС, виконувати нелегкі для них завдання (від навичок гігієни до вербального спілкування). Другий напрямок – компенсаційний. Фахівці допомагають аутистам знаходити і використовувати для життя свої сильні сторони. Третій – поведінковий, спрямований на те, щоб звести до мінімуму симптоми, які заважають життю в соціумі, такі як істерики або агресія.
Всі засоби хороші?!
На додаток до професійного лікування деякі сім’ї використовують для своїх аутичних дітей арт-терапію і анімалотерапію (катання на конях, плавання з дельфінами тощо), краніосакральний масаж, гомеопатію і багато іншого. І хоча користь цих методів недостатньо доведена, батьки відзначають їх позитивний вплив на дітей.
Останнім часом для людей з РАС були запропоновані й спеціальні дієти, включаючи кетогенну, безглютенову, казеїнову.
Кетогенна дієта з високим вмістом жирів і дуже низьким вмістом вуглеводів використовується при деяких типах епілепсії. Хоча такий вид харчування може використовуватися для людей з аутизмом, у яких є судоми, лікар повинен уважно стежити за їх станом, адже ця дієта негативно впливає на печінку і нирки.
Не існує єдиної дорожньої карти для життя з аутизмом. Знайти правильний курс нелегко, і зазвичай потрібні безліч проб і помилок. Хоча наполегливість має значення. До послуг людини з аутизмом – і хороші фахівці, й доведені методи, які можуть поліпшити її життя.
ПЕРЕВІРЕНІ ЗАСОБИ КОРЕКЦІЇ РАС |
Терапія аутизму – це галузь, де є багато непідтверджених методів лікування, тому орієнтуватися в ній може бути складно. Ось деякі перевірені варіанти, які дійсно допомагають полегшити симптоми аутизму. 1. Логопедія. Якщо дитина не розмовляє, вона, швидше за все, зосередиться на базових навичках спілкування за допомогою жестів. Робота логопеда спрямована на розвиток вміння використовувати мову в соціальних умовах. 2. Поведінкова терапія є одним з найстаріших і найбільш повно досліджених методів, спеціально розроблених для лікування аутизму. Це інтенсивна система навчання, заснованого на винагороді, яка фокусується на оволодінні дитиною певними навичками, такими як повсякденні завдання із самообслуговування (зав’язування шнурків, чищення зубів тощо). 3. Терапія розвитку соціальних навичок використовує ігрові методи, які засновані на власних інтересах, сильних сторонах і рівні розвитку дитини для підвищення емоційних, соціальних та інтелектуальних навичок. Соціальна терапія за допомогою групових занять вчить дітей з аутизмом, як правильно взаємодіяти, ділячись, співпрацюючи, змінюючи один одного, ставлячи запитання і відповідаючи на запитання тощо. 4. Фізіотерапія. Фізіотерапевт працює над моторними навичками, володінням своїм тілом за допомогою фізичних вправ і рухливих ігор. 5. Медикаментозне лікування. Не існує ліків, здатних вилікувати аутизм, але багато з них можуть полегшити симптоми. Селективні інгібітори зворотного захоплення серотоніну (СІЗЗС) призначають при тривозі, депресії і обсесивно-компульсивному розладі (ОКР). Якщо поведінка небезпечна або виходить з-під контролю, можуть бути рекомендовані психотропні препарати. |