Ранній розвиток дітей: психологічні і фізіологічні особливості

Іноземна мова, математика, читання, заняття з поліпшення пам’яті та мислення… Ранній розвиток дитини – модна тенденція серед просунутих сучасних батьків. Однак інтенсивний інтелектуальний розвиток в ранньому віці може бути не тільки корисними, але й чинити негативний вплив на розвиток психічний і фізичний. Чи можна знайти правильний баланс в цьому питанні?

Чимало батьків, намагаючись підлаштуватися під технології, що бурхливо розвиваються, вважають, що дитині потрібно дати все і якомога швидше, щоб вона не відстала ні від сучасних умов життя, ні від ровесників. Правду кажучи, часто дорослими рухає марнославство або спроба компенсувати в дітях те, чого вони самі недоотримали свого часу, будучи в їхньому віці.

Є категорія батьків, які розглядають дітей як депозит, з відсотків від якого можна буде жити в старості, або бажає хоча б погрітися в променях їхньої слави.

Разом з тим не можна знімати з рахунків і думку про те, що повальна мода на ранній розвиток – це всього лише бізнес і агресивний маркетинг. Тому дуже важливо розібратися у всіх плюсах і мінусах даного питання.

Очевидні мінуси

Фантазії і завищені очікування заважають батькам і близькому оточенню побачити реальні здібності, особливості й таланти дитини. Аби краще розуміти своїх дітей, потрібно не тільки самим спостерігати за власним чадом, але і питати про дитину в родичів, знайомих, вихователів. Так можна скласти більш повну і об’єктивну картину про малюка.

Часто надмірно активні батьки замість того, щоб розвивати сильні сторони дитини, нав’язують їй свої інтереси. Діючи таким чином, дорослі домагаються зворотного ефекту: гальмують природний процес розвитку, знищують інтерес до пізнання.

Всьому має бути свій час. Вже напрацьовано чимало наукових даних, які свідчать про те, що структури головного мозку, які відповідають за розпізнавання абстрактних символів – букв, цифр, математичних знаків, – у більшості дітей дозрівають приблизно до семи років.

Крім того, пропонуючи дитині інтелектуальні завдання, навіть в ігровій формі, можна пропустити інші моменти розвитку, більш важливі для даного вікового періоду. Теоретично у два роки можна вивчити букви і починати розв’язувати найпростіші логічні задачки, однак тоді неминуче спрацює закон компенсації, і деякі функції мозку залишаться нерозвиненими. В результаті у дитини, яка недобігала і недострибала, формуються проблеми в емоційному або руховому розвитку. Наприклад, виникають труднощі з моторикою і координацією рухів.

Існує думка, що збільшення кількості дітей з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ) пов’язане саме з тим, що такі малюки не награлися в ранньому дитинстві. У підсумку гіперрозвинуту в інтелектуальному плані дитину в 7-9 років приводять до психолога, який намагається дорозвинути потрібні області за допомогою спеціальних вправ. Так чи варто йти проти природи в гонитві за ефемерними досягненнями?

Позитивні моменти

На думку американських фахівців, які проводили масштабні дослідницькі роботи, вивчаючи питання доцільності раннього розвитку, в цьому процесі є свої позитивні моменти. Так, діти, які до трирічного віку брали участь у програмі раннього розвитку, показували більш високі інтелектуальні результати, ніж їхні «ненавчені» однолітки. Втім, коли заняття припинилися, IQ інтелектуалів знизилося. Однак, на думку авторів дослідження, зниження інтелекту відбувається через відсутність занять і тренувань.

Розумові здібності дітей відрізняються високою пластичністю, тому як тільки припиняються тренування логіки, пам’яті й уваги, інтелект тут же пристосовується до нових більш легких умов та менших вимог.

З усього вищесказаного випливає, що відмовлятися від раннього розвитку не варто, однак робити це потрібно правильно, щоб не завдати шкоди розвитку інших життєво важливих функцій.

Розвиваємося правильно

З найперших днів життя дитині необхідне сенсорне виховання – можливість розвивати чуття. У малюка має бути можливість торкатися різних за текстурою і розміром предметів, вивчати форму і колір, грати з водою, піском, камінчиками. Всі ці навички сформують необхідну базу для освоєння більш складних інтелектуальних і психічних процесів – пам’яті та мислення. Будь-які заняття повинні мати форму захоплюючої гри.

Успішне навчання в майбутньому безпосередньо залежить від того, наскільки батьки змогли сформувати комунікативні навички дитини в ранньому дитинстві. Тому особливу увагу слід приділити словниковому запасу, вмінню правильно формулювати і висловлювати думки, вести діалог. Такі напрацювання з раннього дитинства обов’язково стануть у пригоді на уроках не тільки читання, літератури, історії, а й математики.

top-banner-image-big

Записатися на курс

ваша заявка успішно надіслана! Пройти онлайн тест